Bloed, zweet, vliegen en een longboard

Foto credits: Svensk orientering

Direct na het biatlon orienteringskamp stond midzomer alweer voor de deur. Dat heb ik natuurlijk weer traditioneel gevierd door de kikkerdans te doen rondom de midzomer paal. Dit jaar had ik me helemaal in stijl uitgedost met margrieten uit eigen tuin (inclusief het bijbehorende ongedierte) in mijn haar.

Daarna was het alweer tijd om naar Nederland te rijden om daar 2 intensieve weken te werken in Zeeland tijdens kampen voor scholieren van internationale scholen. Na wat korte bezoekjes bij familie en vrienden was het tijd om de verjaardagscadeautjes van mijn neefje en nichtjes in uitvoering te brengen. De keuze was waterskiën of skieën en snowboarden, waar tot mijn verrassing unaniem voor gekozen werd. Zo reden we hartje zomer naar de skihal in Bottrop waar gelukkig weinig mensen op het idee waren gekomen om ook te gaan skiëen. We hadden de hal en het buffet dus bijna voor onszelf.

Na 3,5 week Nederland was het alweer tijd om naar Zweden te rijden. In Zuid Zweden speelde ik toerist in ‘eigen’ (zo voelt het inmiddels bijna wel) land.

Zo bezocht ik onder andere het meest zuidelijke puntje van Zweden en ging ik naar het eiland Öland waar ik mij een schaapherdster waande doordat een kudde schapen me lijdzaam een kwartier lang volgde. Het was heerlijk om met mijn volbeladen busje te genieten van de mooie natuur.

Vakantie in Zuid Zweden

Eind juli stond de O ringen, de grootste oriënteringswedstrijd ter wereld (met zo’n 16.000 deelnemers) op het programma. Ik had me al in november vorig jaar opgegeven voor de mountainbike variant daarvan. Je kunt zelf kiezen in welke klasse je wilt deelnemen. In een overmoedige bui had ik mij in oktober vorig jaar opgegeven voor de klasse ‘moeilijk, lange afstand’. Bij het mountainbiken oriënteren gaat de gradatie ‘moeilijk’ niet over hoe moeilijk het oriënteren is, maar om de technische moeilijkheid van het terrein. Dat technische mountainbiken heb ik al in geen jaren meer gedaan (voor het laatst écht tijdens de 7 daagse TransAlp mountainbike wedstrijd in 2000) en sinds mijn inschrijving voor de O ringen was het er ook niet meer van gekomen om techniek te trainen op de MTB.

Toen ik in het programmaboekje las dat er bij de moeilijke lange afstand ook gebruik werd gemaakt van het bike park zag ik mezelf al glibberend en glijdende de rock garden af stuiteren, en bedacht me dat ik dat beter aan mijn achternichtje Puck kon overlaten. Bij het afhalen van mijn startnummers had ik dan ook besloten om mijn klasse te wijzigen naar lang makkelijk.  Dat was, na wat te hebben bijbetaald, geen probleem.

Op maandag stond de eerste etappe op het programma. In tegenstelling tot de hardloopvariant van de O ringen, was de MTBO ringen veel kleinschaliger: er deden in totaal zo’n 400 mensen mee. Gelukkig maar, want  ik was al bang dat het net zo druk zou zijn als bij het hardlopen: dat zou betekenen dat je bijna in file achter elkaar en zigzaggend door de bossen zou moeten crossen.

De eerste etappe ging vooral over gravel paden en dat ging mij goed af. Op een of andere manier was ik volledig gefocust en had ik geen enkel ‘twijfel moment’ over wat de snelste weg zou zijn, racede ik van checkpoint naar checkpoint en kwam ik in mum van tijd over de finish. Ik eindigde dan ook op een eerste plaats in mijn klasse (dames en heren gemengd).

Op dinsdag was het een ander verhaal. Het had ’s nachts geregend en direct na de start reed ik over een wat technischer stuk richting checkpoint 1. Omdat ik de smaak van de eerste etappe nog te pakken had, reed ik (achteraf gezien) met een iets te hoge vaart met iets te hard opgepompte banden over iets te gladde schuine rotsen. Het duurde niet lang of ik moest dat bekopen met een val op de rotsen. Snel stond ik op, raapte ik mijn bidon van de rotsen en ging weer verder op pad. Door de val was mijn focus compleet weg. Bij sommige checkpoints had ik twijfel momenten ‘zal ik deze weg pakken of zal die andere weg toch sneller zijn?’, en bij sommige checkpoints reeds ik zelfs verkeerd. Halverwege de wedstrijd werd het warm en hadden de vliegen naast mijn zweet ook mijn wond op mijn knie ontdekt. Dat zorgde helaas voor nog minder focus en voor meer kleine foutjes. Ondanks dat eindigde ik toch op een tweede plaats. En na de start kon ik een bezoekje aan de EHBO post brengen om mijn wonden te laten verzorgen.

De dag erna was de rustdag en dat kwam goed uit gezien mijn stramme gehavende lijf. Op donderdag was de sprintorienteringswedstrijd waarbij ik direct na de start al een foutje maakte wat me onnodig tijd kostte met als resultaat weer een tweede plaats.

Omdat de wedstrijd niet lang was, had ik ’s middags nog tijd om een rondje door Oskarshamn te lopen. Ik kwam daar een loppis tegen en al bij het eerste kraampje zag ik een longboard liggen die mijn aandacht trok en bleef trekken. Mijn eerste reactie was ‘Katja, je hebt al sportspeeltjes genoeg, dus laat maar liggen dat ding, loop verder’. Toch veranderde ik van gedachten toen ik weer langs het kraampje liep. Na een test rondje was ik  (en dus ook het longboard) verkocht. Vervolgens liep ik verder en zag ik bij een andere loppis mooie boeken die ook ‘neem me mee, neem me’ riepen. Met een zware instabiele rugtas vol met boeken liep ik met mijn longboard onder mijn arm – op de gladde asfalt stukjes stapte ik soms op mijn longboard – naar de haven.

Op de terugweg werd het steeds aantrekkelijker om te longboarden, werd ik iets te overmoedig en maakte teveel vaart op een fietspad. Ik bleef met 1 voet aan een wiel hangen, en moest daardoor van mijn board springen. Helaas kon ik mezelf niet bijhouden met rennen en was het enige wat ik kon doen me zo ver mogelijk richting de berm te laten vallen. Met als resultaat: een nieuwe wond en een dikke bult op mijn rechter elleboog, en een nog veel dikkere bult op mijn rechter heup. Na deze actie was ik dus (300 meter voordat ik bij mijn busje was – waarom had ik niet even gewacht totdat ik mijn rugtas bij mijn auto had gebracht…?) aan beide kanten gehavend.

Volgeladen busje bij de O ringen
Longboarden is verslavend!

Dag nummer 4 begon goed: ik lag (achteraf gezien) op een eerste plaats, totdat ik een fatale fout maakte. Ik wist dat ik bij het eerst volgende bospad naar links moest, maar omdat er iemand achter me reed, reed ik rechtdoor en miste ik het checkpoint. Pas toen ik het bos uitreed en ik de fietser achter me had afgeschud, besloot ik te stoppen en om te draaien; terug naar het punt waar ik voorbij was gefietst. Dat kostte me ongeveer een kwartier. Naast deze fout maakte ik nog wat kleinere foutjes waardoor ik slechts op een teleurstellende vijfde plaats eindigde.

De laatste dag was het de dag van de revanche. De focus was weer voor een deel terug en het was een kwestie van strategische keuzes maken: pak ik de korte technischere route, of de wat langere gravel route. Ik besloot vaak de wat langere gravelweg te pakken, maar ik merkte dat er ook verschil is tussen gravel en gravel. Sommige gravel paden leken wel asfalt (vergelijkbaar aan de Nederlandse schelpenpaden die er o.a. in bossen liggen), terwijl er op andere gravel paden veel stenen lagen waar ik soms diep in weg zakte.

Niet alle paden waren even goed zichtbaar. Sommige paden waren ‘nieuw’ gemaakt: dwars door het bos heen met witte lintjes (wat dus geen pad was) en sommige paden gingen over vers gekapte bossen heen, waar de diepe sporen van de bosbouwmachines nog te zien waren. Zelfs wandelen was op deze stukken nauwelijks te doen, laat staan dat ik er met mijn fiets doorheen kon fietsen. Blijkbaar had iedereen last gehad van deze hindernissen want ook deze etappe sloot ik met een eerste plaats af.

Al met al was het een geslaagde MTB O ringen, die naar meer smaakte, en die me ook weer gemotiveerd hebben om écht te gaan mountainbiken. Ik woon 1 kilometer van de mountainbike route af, dus mogelijkheden genoeg om ook wat techniek te oefenen.

Na thuiskomst moest er weer hard gewerkt worden. Het was even een omschakeling, maar toen ik ontdekte dat ik mijn longboard ook als balansboard achter mijn in hoogte verstelbare bureau kan gebruiken, werd het werken opeens een stuk leuker en afwisselender. Dat is een mooie afwisseling naast het zitten op mijn Stokke stoel, werken op mijn pilates bal, staand werken op mijn balans bal en fietsend werken op mijn bureaufiets.

Naast werken ben ik ook weer aan het tekenen geslagen en om het mountainbike orienteren niet te verleren, heb ik inmiddels weer meegedaan aan een weekendje MTB oriënteren.

Genoeg leuks te doen dus!

Staand werken op mijn longboard
Hond Roschkan

6 gedachten over “Bloed, zweet, vliegen en een longboard”

1. Jurgen Erik

Katja, jeetje dat je gewoon twee keer de Beste was (ook misschien in vallen). Bijzonder!
    Leuk dat van die schapen zeg.
    Prachtige tekening zeg.

2. Uitdagingen genoeg weer lees ik zo. Je geniet er wel van en dat wilde je ook. Veel plezier met de mountainbike oefeningen hoor. 😉💪👌. Groetjes van ons Martin en Tineke

3. Anca Veldpaus

Heerlijk om mee te mogen maken, Katja. Je schrijft zó, dat ik helemaal meeleef. Wat heb je toch een unieke manier van leven. Veel plezier daarmee.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *